PIUKAT PAIKAT -TREENIBLOGI PORISTA

Pidä blogiamme silmällä, jos haluat tietää ajankohtaisista treeniasioista.

Kysy lisää
  • 14/10/2019 - Maiju 0 Kommentit
    Ajatuksia valmentamisesta

    Syke tribe pyysi minua kirjoittamaan heille ajatuksiani valmentamisesta ja tästä voit lukea minusta ja siitä, mm. miten hyödynnän Syke -ohjelmistoa valmentaessani niin yksittäisiä PT -asiakkaitani, urheilijoitani, sekä verkkovalmennuksissani.

    Lue lisää
  • 6 keinoa välttää kesäkilot - nappaa ohjeet!
    25/05/2019 - Maiju 0 Kommentit
    6 keinoa välttää kesäkilot


    Kesä ja kesäkilot, nuo vuosittaiset lisäpainot, joiden kadottamiseen taas syksyn ja talven tullen pitää tehdä paljon treeniä ja syödä vähän.
    Kesällä tulee herkuteltua ja treenikään ei aina maistu, kun ei oiken ole kunnollista suunnitelmaa, puhumattakaan päivärytmistä.



    Kuulostaako seuraava tutulta?

    • valvot usein myöhään ja heräät aamulla väsyneenä
    • et syö aamiaista ja muutenkin syöt vain 2-3 kertaa päivässä, mitä sattuu ja milloin sattuu, pahimmillaan unohdat jopa syödä
    • kuittaa ateriat kahvilla ja leivällä tai illalla grillimakkaralla tai napostelemalla herkkuja
    • jos et ole lomalla, niin töiden jälkeen energia riittää juuri ja juuri sohvalle asti ja lasten mentyä nukkumaan napostelet herkkuja tv:n ääressä
    • liikuntasi on satunnaista kävelyä ja hiukan puutarhatöitä



    Listasin sinulle 6 keinoa, joilla saat ryhitä kesääsi ja varmistat että syksy
    koitta tällä kertaa ilman morkkista, turvotusta ja lisäkiloja.


    1. Varmista riittävä energiansaanti ja säännöllinen ruokarytmi - suunnittele hyvin etukäteen
    2. Tee lihaskuntoa ylläpitävää ja kehittävää treeniä vähintään 2-3 kertaa viikossa - näin varmistat että kehosi kiinteytyy
    3. Tee myös rasvaa polttava ja peruskuntoa kohottava treeniä - jotta kuntosi kehitty
    4. Muista säännöllinen lihashuolto ja riittävä palautuminen, jotta pysyt notkeampana ja ehkäiset mm. rasitusvammoja
    5. Nuku riittävästi, jotta sykevälivaihtelu lisääntyy ja palautuminen käynnistyy
    6. Pidä kohtuus herkuissa - pienempikin määrä riittää


    Mitä jos tänä kesänä tekisitkin kaiken toisin?


    Minulla on valmennusasiakkaideni kanssa vuosien kokemus siitä, että kesän jälkeen tilanne voikin olla täysin päinvastainen kuin alussa kuvattu.
    Olen huomannut että sellaisten asiakkaiden, joille on heti kesän alussa tehty selkeä suunnitelma niin treenien, kuin ruokailudenkin suhteen,
    kesäkilot ovat olleet lähes poikkeuksetta oleet miinusmerkkisiä.


    Tämä vaatii tietysti motivaatiota, päättäväisyyttä, säännöllistä liikuntaa ja riittävää syömistä, jotta keho kesän aikana kiinteytyy ja herkuttelu ei lähde lapasesta. Mutta mahdollista siis on saada esim. 10 viikon aikana kehosta jopa 5-15 kg rasvamassaa pois ja pari kiloa lihasta tilalle, ilman että se vaatii sekä aamulenkkejä, että tuntien salitreeniä joka ikinen päivä.

    Muutamalla monipuolisella lihaskuntotreenillä ja niiden kanssa järkevästi rytmitetyllä aerobisella treenillä, esim. kävelylenkkien, uinnin tai vaikkapa suppailun muodossa, saa jo ihmeitä aikaan. Tähän kun lisää vielä säännöllisen ruokarytmin, riittävän määrän ruokaa ja jonkun, joka tsemppaa ja muistuttaa mm. punnituksista ja venyttelystä, sekä treeni- ja lepopäivistä, syksyn koittaessa lomalta palaa energisempi ja pari vaatekokoa timmimpi lomalainen, valmiina syksyn haasteisiin.



    Tsemppiä kesään!


    PS. Jos kaipaat tehokasta suunnitelmaa treeniin ja ruokavalioon, sekä  jotakuta jolle olla "tilivelvollinen", ota yhteyttä personal trainereihimme tai nappaa verkkovalmenuksestamme vaikka 10 viikon Kesätreeni -valmennus.

    Lue lisää
  • Hyvä PT
    11/02/2019 - Maiju Junko 0 Kommentit
    Millainen on mielestäsi hyvä PT? Lue Satakunnan Kansassa ollut artikkeli!

    Maiju Wihlman kannustaa: Haasta Personal Trainer, vaadi ammattitaitoa ja yksilöllisyyttä

    Kuvat: Vesa Saivo

    Teksti: Maiju Junko


    Maiju on pyörittänyt yhdessä veljensä Tom Täckmanin, 44, kanssa Piukat Paikat -kuntosalia jo 23 vuotta. Personal Trainer ohjaa yksilöllisesti, ei liukuhihalta, ei leikkaa liimaa -ohjeilla.

    Personal Trainer ohjaa yksilöllisesti, ei liukuhihalta, ei leikkaa liimaa -ohjeilla. Valmennus pohjautuu kokemuksen lisäksi tieteeseen ja jatkuvaan kouluttautumiseen, niittaa porilainen PT Maiju Wihlman, 45. Maiju on pyörittänyt yhdessä veljensä Tom Täckmanin, 44, kanssa Piukat Paikat -kuntosalia jo 23 vuotta.



    – Olen kokeillut monia Personal Trainereita, mutta pettynyt ja turhautunut. Minulle on lyöty kopioidut ohjeet käteen, tunnin aikana PT on pahimmillaan ollut toisaalla ja räplännyt kännykkää. Onneksi löysin oikean ammattilaisen, Maijun. Hän keskittyy täysin minuun, tekee hyvän, tavoitteellisen ja ennen kaikkea yksilöllisen treenin. PT osaa lukea minua ja homma synkkaa. Suosittelen lämpimästi, kertoo porilainen Tia Koivunen. Tian suoritusta valvoo Maiju Wihlman. (Kuva: Vesa Saivo)


    Kasiluokalla kolahti

    Itä-Porin yläasteen kahdeksasluokkalaista Maijua otti päähän. Hän oli kokeillut telinevoimistelua, hiihtämistä ja monia muita urheilulajeja, muttei hieman huonoryhtisenä ja kömpelönä saanut kipinää. Kunnes.


    – Kävimme koulun kanssa kuntosalilla. Rakastuin heti. Harrastus vei mennessään, poiki ammatin ja oman yrityksen.


    – Luin lehdestä, että naisten sali on myytävänä. Kävimme Toman kanssa katsomassa ja päätös syntyi nopeasti: 22-vuotias on rohkea ja nopea käänteissään. Tosin ilman tradenomiopintoja en varmasti olisi uskaltanut heittäytyä yrityselämään.


    Maiju on suorittanut olympiatason urheilijoita liidaavan Suomen Fitnessurheilu ry:n virallisen fitnessvalmentajatutkinnon, Personal Trainer -koulutukset ja lisäksi hän on opiskellut yliopistotasolla ravitsemus- ja liikuntalääketieteitä. Uusimpana aluevaltauksena on urheiluravitsemustiede. Lisäksi hän on kouluttautunut Firstbeat-hyvinvointianalyysiasiantuntijaksi.


    – Uskottavan PT:n tulee perustaa toimintansa tieteeseen. Siksi arki on jatkuvaa opiskelua, Maiju vakuuttaa.


    Tiukka ei huuhaadieeteille

    Maiju vannoo elämäntaparemontin nimeen ja deletoi huuhaapikakuurit tylysti. Oppeja tulee päivittää, käydä lisäkursseja ja innostua. Tuloksien takaamiseksi elämäntaparemontissa pyritään pitämään energiansaanti reilusti yli perusaineenvaihdunnan, kidutusta ei siis ole luvassa.


    – Ruokailusta ei kannata tehdä hankalaa kuivaa kanaa tupperista -elämää. Opetelkaa ottamaan ruoka kattilasta, syömään riittävästi ja monipuolisesti. En suosittele yksittäisten ruoka-aineiden kuten viljojen tai maitotuotteiden välttämistä, ellei siihen ole lääketieteellistä perustetta. Tosin esimerkiksi allergisten, keliaakikoiden ja vegaanien kohdalla ravinto-ohjaukselta vaaditaan tiukkaa tietopohjaa, etteivät ohjeet pilaa asiakkaan terveyttä tai aiheuta puutostiloja.



    Maiju on toiminut fitness-valmentajana vuodesta 2004 lähtien. Tiukka, neuvova ja ehdottoman sitoutunut, on valmentajakollegan nopea luonnehdinta. (Kuva: Vesa Saivo)


    Lainsuojaton nimike

    Personal Trainer -nimikkeen voi ottaa käyttöönsä hyvin heppoisin perustein.

    – Sitä ei ole ammattisuojattu, joten pelkästä nimikkeestä ei voi päätellä oikeastaan juuri mitään. Maijun määritelmän mukainen PT rakentaa yksilöllisen ohjelman ja ravinto-opastuksen. Hän varmistaa, että liikkeet tehdään oikein, asennot ovat kunnossa ja hengitystekniikka toimii. On tärkeää myös vaihdella ohjelmaa sopivin väliajoin, jotta motivaatio säilyy ja kehitys jatkuu. Maiju tutkii ohjattaviensa ruokapäiväkirjan tarkasti ennen yksilöllisen ravinto-ohjelman suunnittelua.


    Hienostelevan kielenkäytön ja latinankieliset termit – gluteus maximukset ja hamstringit – Maiju jättää suosilla oppikirjoihin. Siinä taas yksi syy, miksi Maijua on helppo lähestyä ja opit sisäistää.


    – Pakara on pakara ja takareisi on takareisi, punapää nauraa.


    Maijun muistilista PT:n valitsijalle

    • Kerro rehellisesti, mitä haluat
    • Varmista PT:n ammattitaito
    • Tiedä, mitä ostat: vaadi yksityiskohtainen sopimus
    • Jos epäröit, palkkaa PT ensin vain vaikka muutamaksi tunniksi. Jos koet ohjeet toimiviksi, jatka sopimusta ja sitoudu tulosten tekemiseen

    Juttu kopioitu Satakunnan Kansan nettisivuiltä https://www.satakunnankansa.fi/a/nsedi00119088


    Lue lisää
  • 02/01/2019 0 Kommentit
    NYT MITATAAN PALAUTUMISTA!

    Personal Trainer Maiju Wihlman kertoo, että treeniteho voi parantua huimasti, kun treenaaja alkaa huolehtia palautumisestaan. Teksti ja kuvat: Pau­lii­na Vil­pak­ka Po­ri­lai­sen Piu­kat Pai­kat...

    Lue lisää