Meiltä saat myös InBody -kehonkoostumusmittauksen

​Oletko koskaan käynyt InBody -kehonkoostumusmittauksessa?

Mietitkö mikä on Inbody -kehoanalyysi ja mitä se kertoo? 

Lue mitä InBody -mittaus kertoo kehonkoostumuksestasi ja mitä sinun tulisi huomioida tullessasi mittaukseen.



Mitä se tarkoittaa? -  Kertooko se rasvaprosentin? -  Apua, onko se joku punnitus? - Mitä InBody -analyysissä tehdään?


Vastaan näihin edellä esitettyihin kysymyksiin viikottain, sillä olen jo vuosia tehnyt joka viikko useita InBody -kehonkoostumusmittauksia asiakkaillemme, joista osalle tuo Inbody -analyysi on täysin vieras käsite. Minulle se valmentajana taas on hyvin monipuolinen työkalu, joka kertoo paljon muutakin kuin asiakkaan painon ja rasvaprosentin.


Inbody -kehonkoostumusmittaus suoritetaan meillä Piukoissa Paikoissa ajanvarauksella ja kehotan yleensä asiakasta varaamaan noin 15 min. aikaa, jotta ehdimme yhdessä myös käydä läpi mittaustulokset, jotka eivät ainakaan ensikertalaiselle avaudu pelkkää mittaustuloksia sisältävää A4:sta tuijottamalla. Meillä on käytössä InBody 720 -laite.


Kyllä, InBody -mittaus kertoo asiakkaalle hänen painonsa ja rasvaprosenttinsa, mutta sen lisäksi laite kertoo myös mm.


- kehon nestemääriä (sekä lihassolujen sitomia nesteitä, että solun ulkoisia nesteitä) 

- kehon mineraalimääriä ja luumassan määrää

- kehon rasvamassan määrän (kg) ja tietysti myös sen rasvaprosentin

- kehon proteiinimassan ja lihasmassan määrän

- painoindeksin (BMI), eli pituuden ja painon suhteen

- terveydelle haitallisen sisäelinrasvan eli viskeraalirasvan määrän, joka on mm. riski tyypin 2 diabetekselle, sekä sydän- ja verisuonitaudeille


InBody -kehoaalyysistä selviää myös muita meille valmentajille, treeni- ja ravinto-ohjelmien suunnittelun kannalta tärkeitä tietoja, eli:


- lihastasapaino raajojen kesken (oikea - vasen käsi, oikea - vasen jalka), jotta puolieroja pystyttäisiin pienentämään oikeanlaisella treenillä

- ylä- ja alakropan keskinäinen lihastasapaino, tätä tietoa hyödyntämällä, pystytään vahvistamaan kehon heikkouksia

- perusaineenvaihdunta perustuen mitattavan asiakkaan lihasmassaan ja kehon kokonaiskoostumukseen

- iäkkäämmillä mittaus kertoo tärkeää tietoa lihasmassasta, sillä ikääntyminen lisää sarkopenian (lihaskadon) riskiä ja oikeanlaisella treeniohjelmalla tätä riskiä pystytään pienentämään ja ylläpitämään lihasmassaa tai parhaassa tapauksessa jopa lisäämään sitä, jolloin myös perusaineenvaihto kasvaa.


Kertoopa InBody -laite myös, asiakkaan sen hetkiseen kehonkoostumukseen (lihasmassan määrällä suuri merkitys tähän) perustuen, ihannepainon ja siihen tarvittavat muutokset rasvan- ja/tai lihasmassan määrässä ja lopuksi vielä fitnessindeksin, eli pisteyttää sen hetkisen tilanteen. Pistemäärän kasvaessa, kokonaistilanne paranee ja laskiessa, heikkenee.


InBody -mittaukseen tullessa on hyvä huomioida pari juttua, eli


- paras tulos saadaan aamulla, tyhjällä vatsalla - ilman liikuntaa

- jos mittaus suoritetaan esim. iltapäivällä, tulisi olla n. 3 tuntia syömättä ja juomatta

- ei raskasta liikuntaa 24 h ennen mittausta, eikä siis samana päivänä ennen mittausta

- naisilla kuukautiset yleensä turvottavat ja keräävät 1-2 kg nestettä kehoon, joten suositus on, että mittausta ei suoritettaisi kuukautisten aikana

- sairaana ollessa mittausta ei tulisi tehdä, sillä sairastettaessa kehon nestetasapaino muuttuu ja mittaustulos on virheellinen

- raskaana oleville ja sellaisille, joilla on sydämentahdistin tai raajaproteesi, ei mittausta tehdä

- myös imettäminen saattaa vaikuttaa mittaustuloksiin

- uusintamittaukset olisi hyvä tehdä vastaavissa olosuhteissa, samaan aikaan vuorokaudesta ja mieluiten samalla laitteella



Lue miten starttaat syyskauden treenit järkevästi!

0 0
Feed