6 keinoa välttää kesäkilot - nappaa ohjeet!

6 keinoa välttää kesäkilot


Kesä ja kesäkilot, nuo vuosittaiset lisäpainot, joiden kadottamiseen taas syksyn ja talven tullen pitää tehdä paljon treeniä ja syödä vähän.
Kesällä tulee herkuteltua ja treenikään ei aina maistu, kun ei oiken ole kunnollista suunnitelmaa, puhumattakaan päivärytmistä.



Kuulostaako seuraava tutulta?

  • valvot usein myöhään ja heräät aamulla väsyneenä
  • et syö aamiaista ja muutenkin syöt vain 2-3 kertaa päivässä, mitä sattuu ja milloin sattuu, pahimmillaan unohdat jopa syödä
  • kuittaa ateriat kahvilla ja leivällä tai illalla grillimakkaralla tai napostelemalla herkkuja
  • jos et ole lomalla, niin töiden jälkeen energia riittää juuri ja juuri sohvalle asti ja lasten mentyä nukkumaan napostelet herkkuja tv:n ääressä
  • liikuntasi on satunnaista kävelyä ja hiukan puutarhatöitä



Listasin sinulle 6 keinoa, joilla saat ryhitä kesääsi ja varmistat että syksy
koitta tällä kertaa ilman morkkista, turvotusta ja lisäkiloja.


  1. Varmista riittävä energiansaanti ja säännöllinen ruokarytmi - suunnittele hyvin etukäteen
  2. Tee lihaskuntoa ylläpitävää ja kehittävää treeniä vähintään 2-3 kertaa viikossa - näin varmistat että kehosi kiinteytyy
  3. Tee myös rasvaa polttava ja peruskuntoa kohottava treeniä - jotta kuntosi kehitty
  4. Muista säännöllinen lihashuolto ja riittävä palautuminen, jotta pysyt notkeampana ja ehkäiset mm. rasitusvammoja
  5. Nuku riittävästi, jotta sykevälivaihtelu lisääntyy ja palautuminen käynnistyy
  6. Pidä kohtuus herkuissa - pienempikin määrä riittää


Mitä jos tänä kesänä tekisitkin kaiken toisin?


Minulla on valmennusasiakkaideni kanssa vuosien kokemus siitä, että kesän jälkeen tilanne voikin olla täysin päinvastainen kuin alussa kuvattu.
Olen huomannut että sellaisten asiakkaiden, joille on heti kesän alussa tehty selkeä suunnitelma niin treenien, kuin ruokailudenkin suhteen,
kesäkilot ovat olleet lähes poikkeuksetta oleet miinusmerkkisiä.


Tämä vaatii tietysti motivaatiota, päättäväisyyttä, säännöllistä liikuntaa ja riittävää syömistä, jotta keho kesän aikana kiinteytyy ja herkuttelu ei lähde lapasesta. Mutta mahdollista siis on saada esim. 10 viikon aikana kehosta jopa 5-15 kg rasvamassaa pois ja pari kiloa lihasta tilalle, ilman että se vaatii sekä aamulenkkejä, että tuntien salitreeniä joka ikinen päivä.

Muutamalla monipuolisella lihaskuntotreenillä ja niiden kanssa järkevästi rytmitetyllä aerobisella treenillä, esim. kävelylenkkien, uinnin tai vaikkapa suppailun muodossa, saa jo ihmeitä aikaan. Tähän kun lisää vielä säännöllisen ruokarytmin, riittävän määrän ruokaa ja jonkun, joka tsemppaa ja muistuttaa mm. punnituksista ja venyttelystä, sekä treeni- ja lepopäivistä, syksyn koittaessa lomalta palaa energisempi ja pari vaatekokoa timmimpi lomalainen, valmiina syksyn haasteisiin.



Tsemppiä kesään!


PS. Jos kaipaat tehokasta suunnitelmaa treeniin ja ruokavalioon, sekä  jotakuta jolle olla "tilivelvollinen", ota yhteyttä personal trainereihimme tai nappaa verkkovalmenuksestamme vaikka 10 viikon Kesätreeni -valmennus.

0 0
Feed