Mittauksella tsemppiä kuntokuuriin!

29.3.2017

Artikkeli julkaistu Satakunna Viikko -lehdessä 29.3.2017

Kirjoittaja: Sanna Jääskeläinen

Personal trainer Maiju Wihlmanille InBody-laite on tärkeä apuväline valmennuksessa. Hän kertoo käyttäneensä InBody 720 -laitetta asiakkaiden kanssa nyt kolmisen vuotta lähes päivittäin.

– Personal trainerille laite on hyvä työväline, sillä siitä näkee ihmisen painon lisäksi hyvin monenlaista tietoa, hän sanoo.

Mittaustulos kertoo esimerkiksi lihastasapainosta. Se vertaa sekä oikean ja vasemman käden että jalkojen keskinäistä tasapainoa, sekä ylä- ja alavartalon keskinäistä suhdetta.

– Laite myös laskee jokaiselle oman ihannepainon. Jos henkilöllä on paljon lihasmassaa, ihannepaino voi olla tilastollista normaalipainoa enemmän.

Laitteen analyysista näkee lihasmassan määrän ja rasvan määrän. Se kertoo myös sisäelimien ympärille kertyvästä viskeraalirasvasta, joka on merkittävä riski elintasosairauksiin.

– Myös sitä voidaan polttaa sopivalla, monipuolisella treenillä ja ruokavaliolla, Wihlman sanoo. Lisäksi tuloksista näkee muun muassa kehon nesteiden määrän ja suuntaa antavan luumassan määrän.

Kun kehon koostumusanalyysi tehdään ennen kuntokuuria ja uudelleen sen edetessä, mittaustulos kertoo edistymisestä tarkoin luvuin.
– Henkilöltä voi paino olla pudonnut kolme kiloa, mutta rasvaa onkin palanut viisi kiloa. Sen tilalle on kuitenkin tullut lihasmassaa, Wihlman kuvailee.

– Tällöin pelkän vaa’an kanssa tulosta tarkkaileva voisi pettyä. Nyt hän näkee kehityksen. Aloittelevalla kuntoilijalla rasvan määrä voi pudota kohisemalla, vaikka kokonaispaino pysyisi samana.

Personal trainer työstää asiakkaalleen sopivan treenin ja ruokavalion, joiden kanssa kunto nousee, lihasmassa kasvaa ja paino tarpeen mukaan putoaa.

– Mittarin kertoma tieto perusaineenvaihdunnasta on hyvä väline ruokavalioremontin suunnittelussa. Se kertoo nimittäin sen kalorimäärän, jonka henkilö kuluttaa päivässä, vaikkei tekisi mitään. Liikunta lisää kulutusta, joten ruokavalion kalorimäärä ei saa laskea liian alhaiseksi, jotta lihasmassa voi kasvaa, Wihlman kertoo. Mittaus antaa aina myös yhteenvedoksi kuntopisteet eli fitnessindeksin. Se kertoo kehityksestä. Wihlman on huomannut, että indeksin kasvattaminen on kuntoilijalle hyvä motivaattori.